Opettajana pohdin, mitä välitän joogan kautta ryhmilleni. Mielestäni jooga tarjoaa jokaiselle ainutlaatuisen tilaisuuden kuunnella itseään ja olla läsnä hetkessä. Joogassa keho ja mieli työskentelevät yhdessä. On mukava huomata, että irti päästämällä ja sallimalla oma harjoitus edistyy.

Harjoitus on parhaimmillaan lempeää ja rauhallista. Se haastaa kehoa ja mieltä etenemään pehmeästi kohti hyvää oloa.

yin jooga

Aloitin oman joogapolkuni 1998, kun hain itselleni sopivaa liikuntamuotoa synnytyksen jälkeen. Pian huomasin olevani koukussa lajiin. Tein päivittäin pitkiä astangajoogaharjoituksia ja etenin lajissa nopeasti.

Palattuani töihin huomasin suorittavani joogaa enkä saanut siitä tarvittavaa rentoutta ja vastapainoa välillä kovin stessaavallekin työlleni. Lähdin kokeilemaan muita joogamuotoja, opiskelin joogaopettajaksi ja löysin itselleni sopivia joogia. Harjoitukseeni kuuluu nyt meditaatioharjoituksia, Yin joogaa, Flow joogaa sekä ilmajoogaa.

Koen, että Yin joogassa pääsemme lähelle itseämme. Parhaimmillaan voi saada kokemuksen siitä, miltä näyttää, tuntuu ja kuulostaa omassa kehossa ja mielessä.

Irti päästämällä ja antautumalla pitkiin rentouttaviin asanoihin, saa edistettyä lihaskalvojen, nivelsiteiden ja sidekudosten aineenvaihduntaa, uusiutumista ja energiansaantia. Lisäksi Yin jooga kehittää läsnäolon taitoa.

Flow joogassa edetään pehmeästi itseä kuunnellen asanasta toiseen. On mahtavaa, kun saa flown liikkumaan hengitysjohtoisesti, kokee tunteen vaivattomuudesta ja lämpö täyttää kehon. Itsensä rohkaiseminen uusiin asanoihin tuo onnistumisen kokemuksia. Iloiset ”temppuiluhetket”, esimerkiksi käsilläseisontaharjoitukset, saavat aikaan uusia oivalluksia.

jooga

Jooga tekee hyvää sekä mielelle että keholle. Joogasta saa uusia voimavaroja ja virtaa omaan tekemiseen. Pienikin rentoutuminen auttaa saamaan illalla hyvin unen päästä kiinni ja nukkumaan levollisemmin. Tee sitä mikä tekee keholle ja mielelle hyvää. Minulle se on jooga.

 
Rakkaudesta joogaan,
Johanna